Jak Cię widzą tak Cię piszą, #StopBykom, Tak Cię widzą jak się piszesz

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Tak Cię widzą, jak (się) piszesz!

Parafrazując przysłowie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”, z poziomu #StopBykom można przestrzec:

Tak Cię widzą, jak (się) piszesz! Względnie mówisz.

Dlaczego?

A czy podpisujesz się z błędem? Albo czy nazwę swojej firmy zapisujesz z błędem? No nie! Ale, gdy ktoś zwraca się do Ciebie nie Twoim imieniem, to od razu to zauważasz, prawda?

Załóż więc, że podobną reakcję może mieć odbiorca Twojej treści, czy to mówionej czy pisanej, przy każdym innym błędzie, niekoniecznie tak oczywistym jak wyżej wymienione. Jednych denerwują sieroty na końcu linijki lub ten sam wyraz powtarzany w kolejnych zdaniach. Inni są wyczuleni na przecinki, literówki, wielokrotne spacje czy każde zdanie zaczynane w wiadomości po enterze (zamiast logicznego ułożenia w akapity). Dla kolejnych błędna odmiana lub nieprawidłowo użyte słowo będą przekreślać Twój przekaz.

  • Ja, na przykład, ostatnio (znów!) usłyszałam, że w firmie była kontrol… Jaka kontrol? Kontrola!
  • W wiadomościach dziś przeczytałam, że już są możliwe podróże do Włoszech bez kwarantanny… Do Włoch!
  • Przy jednym ze zdjęć z pogrzebu ks. Filipa widziałam podpis „Te zdjęcie przejdzie do historii”… TO zdjęcie!
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Tak Cię widzą, jak (się) piszesz! Do Włoch. We Włoszech. Po Włoszech.
Do Włoch. We Włoszech. Po Włoszech.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą? Czy może: tak Cię widzą, jak (się) piszesz?!

Przygotowujesz maile, dokumenty, prezentacje, oferty. Prowadzisz webinary, szkolisz innych, rozmawiasz z zespołem lub klientem. Pamiętaj, że w każdej takiej sytuacji odbiorcy Twoich treści mogą ocenić je nie tylko merytorycznie, ale także pod kątem jakości i dbałości o język. Nie zepsuj ich błędami.

Owszem, czasami nikt nie zwróci na nie uwagi. Ale pomyśl co będzie, jeśli zwróci? Jeśli przez niechlujstwo lub bylejakość Twoja oferta zostanie odrzucona? Jeśli przez błędy przegrasz rozmowę kwalifikacyjną, awans czy lukratywny kontrakt? Albo coraz mniej osób będzie brać udział w Twoich webinarach czy szkoleniach?

Często nie wiesz, kto jest po drugiej stronie i co jest dla niego ważne. Możesz powiedzieć, że drobny byk językowy to mało istotny szczegół… Dla Ciebie tak może być, ale dla kogoś innego może to być oznaka mierności, słabej jakości czy braku dbałości… w ogóle! Czyli w odniesieniu do całości Twoich działań…! I wybierze rozwiązanie omówione lub opisanie schludnie i poprawnie. Chyba lepiej tego uniknąć, prawda?

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.