Post chcę dedykować wszystkim wymyślającym dedykowane promocje, dedykowane strefy, dedykowane infolinie, dedykowane kursy, dedykowane kanały dotarcia i inne dedykowane pomysły.
Dedykować oznacza ofiarować i/lub poświęcić coś komuś. Dedykacja, to informacja tym, że komu coś zostało podarowane lub poświęcone. Dedykować można więc np. utwór literacki, muzyczny, publikację czy dzieło sztuki, umieszczając w nim lub na nim dedykację dla obdarowanego / odbiorcy. Prawidłowo będzie zatem, gdy powiesz: film dedykowany zmarłemu aktorowi, książka zadedykowana córkom autorki, sportowiec zadedykował swój medal rodzinie. Takie wyrażenia oznaczają, że ktoś coś stworzył lub osiągnął i ten rezultat poświęca komuś innemu.
Nie będą natomiast prawidłowe zdania, w których słowa „dedykować” użyjesz zamiast „przeznaczać”, „wyznaczać” czy „adresować do”.
To kalka z języka angielskiego, gdzie „dedicate” ma szersze znaczenie. Najpierw przejęli je informatycy, a za nimi – błędnie – marketingowcy. Błędnie, bo w języku polskim sens imiesłowu przymiotnikowego „dedykowany” NIE oznacza „przeznaczony do, wyznaczony do, adresowany do, przygotowany w celu”.
Nie zaśmiecaj swoich treści niby wyszukanymi – a niewłaściwymi – określeniami. Powiedz lepiej: infolinia przeznaczona dla pacjentów, szkolenie adresowane do lekarzy, pracownik wyznaczony do obsługi klienta. Oczywiście możesz też zaprzeczyć i stwierdzić, że przecież już wszyscy tak piszą i mówią… I jeszcze, że tak jest bardziej elokwentnie. Możesz. Ale zastanów się, czy czasem nie jest to śmieszny przerost formy nad treścią…
Pingback: Content is king ⋆ Jak nie tworzyć materiałów ⋆ #StopBykom
Pingback: Copywriting, treści, wizerunek, marka własna, jakość tekstu ⋆ #StopBykom